Recursos
En aquesta pàgina hi trobareu diferents recursos per tal d’ampliar el vostre coneixement sobre el TEA i l’acompanyament de les persones i famílies que hi conviuen.
Guies
CR TEA CC
Materials elaborats pel CR TEA CC
sobre autisme, diagnòstic, suports, senyals d'alerta i altres.
Guies
FECAA
Materials elaborats per la FECAA (Federació Catalana d'Autisme) sobre autisme, suports i altres.
Xerrades Informatives
Materials sobre diferents temes cedits per a professionals que han realitzat xerrades formatives
Llibres de consulta
Manuals, llibres, programes i metodologies sobre diferents graus de TEA en diversos espais
Novel·les sobre l'autisme
Literatura de ficció on es parla d'autisme. Propostes de diferents gèneres i per diverses edats
Llibres
CR TEA CC
Llibres editats per la nostra entitat. Amb la compra dels llibres estaras col·laborant en el projecte
Recursos
on-line
Informació, materials, recursos i bones pràctiques que es poden consultar on-line
Guies CR TEA CC
Guies FECAA
Xerrades Informatives
Si els/les conferenciants fan servir material gràfic per il·lustrar-es, aquí trobareu alguns d’auests materials que molt amablement ens han cedit perquè pugueu consultar-los:
El 20 de desembre del 2022, a 2/4 de 7 de la tarda a l'auditori de La Salle Manresa, la Pilar Descalzo, de l'equip d'Atenció a la Dependència i a la Discapacitat de l'Ajuntament de Manresa, ens va fer una xerrada sobre les prerstacions i serveis de la dependència i la discapacitat.
El 18 d'octubre del 2022, a 2/4 de 7 de la tarda a l'espai L'Art de Viure d'Ampans, la Carla Ferrete Martín i la Fina Riera Prat, de la Fundació Santa Maria de Comabella d'Ampans, ens van fer una xerrada sobre les mesures de suport a la capacitat jurídica i el paper de les fundacions.
La educación
del niño autista
Guía para padres y maestros
- Autora: Lorna Wing
- Editorial: Paidós
- Any: 1981
- Idioma: Castellà
- —Edició en paper descatalogada—
Avui dia encara no coneixem les causes de l’autisme infantil, tot hi així s’ha avançat molt en la comprensió, la descripció i les ajudes que necessita el nen autista. Lorna Wing, recull 10 anys d’investigació en aquest llibre, enfocat a l’educació i a descriure detalladament les tècniques que s’han d’utilitzar davant totes les formes de conductes i capacitats que ens podem trobar.
El autismo
en niños y adultos
Una guía para la familia.
- Autora: Lorna Wing
- Editorial: Paidós Ibérica
- Any: 1988
- Idioma: Castellà
Lorna Wing, mare del concepte TEA, explica detalladament el concepte d’autisme, els trets nuclears d’aquest trastorn, les teories sobre les causes, què poden fer mestres, metges i pares, com ha de ser l’entorn del nen autista, de quins serveis es disposa o també la funció de les associacions de pares. Un clàssic.
Autismo
Orientaciones para
la intervención educativa.
- Autor: Ángel Rivière
- Editorial: Trotta
- Any: 2001
- Idioma: Castellà
Les alteracions que comporta el Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) plantegen molts interrogants sobre les causes etiològiques, sobre la comprensió i sobre com s’han d’educar (models, orientacions, estratègies, pautes…). El llibre explica com investigadors, infants, pares, mares i profes­sionals han solucionat aquest interrogant, i han integrat persones que presenten greus limitacions en la interacció social —respectant sempre la seva forma especial de desenvolupament– sense renunciar a dotar-los d’eines de comprensió i comunicació del món social.
Em vols conèixer?
Autisme
- Autores: Asun Galera i
Carmina del Río - Editorial: M. A. Salvatella. Col·lecció Em vols conèixer?
- Any: 2008
- Idioma: Català
Una eina per afavorir el coneixement de l’autisme entre els nens, que vol donar una sèrie de pautes per saber quina és la millor manera d’ajudar-lo.
Alumnado con trastorno
del espectro autista
- Autors: Carme Hortal (coord.),
Alicia Bravo, Sara Mitjà
i Josep M. Soler - Editorial: Graó
- Any: 2001
- Idioma: Castellà
Llibre més aviat adreçat als docents amb alumnes TEA. Tenint en compte les dificultats que genera el trastorn per relacionar-se, i també els problemes d’aprenentatge que molt sovint es donen, el llibre ajuda al mestre a conèixer les potencialitats i les necessitats que poden tenir aquests alumnes. A més a més proporciona estratègies per a una possible intervenció i suggeriments per facilitar al màxim la seva integració, tant a nivell social com personal. El llibre també planteja una intervenció global, que implica la família i els altres professionals que atenen l’alumne fora del context escolar.
Guía del
Síndrome de Asperger
- Autor: Tonny Attwood
- Editorial: Paidós Ibérica
- Any: 2009
- Idioma: Castellà
Aquesta guia especifica es podria considerar com «l’enciclopèdia» del coneixement de la Síndrome d’Asperger. Amb més de 600 pàgines, es centra en totes les etapes i moments vitals de les persones amb Asperger.
El Síndrome de Asperger
Guía para mejorar la convivencia escolar dirigida a familiares, profesores y compañeros.
- Autora: Ana González Navarro (Equipo DELETREA)
- Editorial: Ciencias de la Educación Preescolar Especial (CEPE)
- Any: 2012
- Idioma: Castellà
Les dificultats que presenten les persones amb Síndrome d’Asperger s’aguditzen durant l’adolescència. Dins el marc escolar, els seus companys els acostumen a percebre com a peculiars, excèntrics, inflexibles o estranys, fet que dificulta o limita la relació que hi tindran. El llibre se centra en aquestes dificultats, basant-se en un recull de textos i l’experiència de l’autora i el grup Deletrea. Per exemple, trobarem treballs centrats en el desenvolupament social, en la construcció i comprensió del concepte amistat, o en com pal·liar l’exclusió d’aquests alumnes. Aquest últim concretat per la possibilitat que l’alumne afectat comuniqui als companys de classe el que li passa, mitjançant l’ús d’un material específicament elaborat. Aquesta estratègia és, avui dia, una de les més eficaces i constitueix l’eix sobre el que gira i s’orienta el llibre.
Autismo i
Síndrome de Asperger
Guía para familiares,
amigos y professionales.
- Autor: José Ramón Alonso Peña
- Editorial: Amarú Ediciones
- Any: 2004
- Idioma: Castellà
Aquest llibre és una guia extensa, pràctica i senzilla sobre el coneixement actual de l’Autisme i la Síndrome d’Asperger. Revisa les possibles causes, els descriu detalladament, explica el concepte de Trastorn de l’Espectre Autista, quins canvis en l’organisme poden passar, els diferents tipus de tractaments que s’apliquen, alguns justificats i d’altres no, i com ajudar tant als afectats com a la família o l’entorn per afrontar aquest trastorn o Síndrome.
Estrategias visuales para mejorar la comunicación
- Autora: Linda A. Hodgdon
- Editorial: QuirkRoberts Publishing
- Any: 2002
- Idioma: Castellà
Aquest manual ens descriu una estratègia d’intervenció en la comunicació que ha evolucionat dels estudis dels estils d’aprenentatge. Aquesta estratègia d’intervenció està basada en el coneixement de com és el desenvolupament de la comunicació expressiva, mitjançant suports visuals. Per tant, el llibre ofereix una completa col·lecció d’eines visuals, comprovades exitosament, en estudiants de diferent edat i de diferents nivells d’habilitat i competències, entre d’altres: exemples i mostres d’eines visuals i com utilitzar-les, consells per integrar les estratègies visuals a la vida dels nens, adolescents, o adults amb TEA, idees per millorar la comunicació a l’escola i a la llar, una guia per planificar les eines de comunicació, o avaluacions per a la participació a la comunitat.
Cómo preparar un área de trabajo en casa para un niño con autismo
- Autora: S. B. Linton
- Editorial: Autism Classroom
- Any: 2011
- Idioma: Castellà
Manual com a guia per a pares, familiars, psicòlegs d’intervencions domiciliàries i treballadors d’assistència domiciliària que busquen crear un espai de treball a casa per a un infant amb autisme. Es presenten molts consells pràctics, com per exemple en l’ensenyança d’habilitats bàsiques, gràfiques de mostra per visualitzar el progrés del nen, s’explica què és i com funciona un horari o dóna idees per fomentar d’altres habilitats independents. Cada capítol proporciona unes estratègies i tècniques específiques per adequar el context, per facilitar un aprenentatge exitós a casa.
Ideas de lecciones y actividades para niños de temprana edad con autismo y necesidades especiales relacionadas
- Autora: S. B. Linton
- Editorial: Autism Classroom
- Any: 2011
- Idioma: Castellà
Llibre per a crear activitats útils en infants preescolars i estudiants de primària amb autisme i necessitats especials derivades. Els temes que es treballen són: els colors, els números, les estacions de l’any i el transport. Cada tema té un llistat d’activitats que aborden les habilitats i competències més difícils per als infants amb TEA. Per tant les activitats de cada tema posen l’èmfasi en les següents capacitats i competències: atenció conjunta, habilitats d’imitació, comunicació, habilitats d’autoajuda, aptitud a independents, aptituds pre-vocacionals, aptituds socials, habilitats de joc, participació sensorial, domini del concepte bàsic, vocabulari–alfabetització, motricitat fina i motricitat gruixuda. Al final de cada capítol es presenten sugerències per al desenvolupament exitós de l’activitat i l’adquisició de la competència, com també exemples de planificacions d’activitats (el procediment i la rutina). El llibre pretén que les activitats presentades siguin un trampolí per a pares, mestres i professionals, en crear lliçons de qualitat per als infants amb TEA.
Los niños pequeños con autismo
Soluciones prácticas para problemas cotidianos.
- Autors: Equipo DELETREA
- Editorial: Ciencias de la Educación Preescolar Especial (CEPE)
- Any: 2012
- Idioma: Castellà
Aquest llibre ofereix a les famílies una guia senzilla que orienta i ajuda a millorar aspectes relacionats principalment amb l’autonomia. A causa que la comprensió del trastorn ha de ser el punt de partida de tot programa educatiu, la guia comença explicant què és l’autisme i quins són els senyals d’alerta en la infància. Seguidament ens parla del potencial dels elements visuals com a eines d’aprenentatge per als nens amb autisme i com s’han de utilitzar perquè aquest pugui fer aprenentatges mitjançant informació visual. Tenint en compte les preocupacions i inquietuds a l’hora d’exposar-se a situacions quotidianes, el llibre proporciona programes específics per abordar les dificultats del son, els problemes d’alimentació, les pors i les fòbies, el control d’esfínters o l’estimulació del joc, aspectes vinculats a l’autonomia personal. Redactat amb un llenguatge amb pocs tecnicismes i lluny de complicades explicacions teòriques, el llibre inclou molts exemples pràctics, descripcions de casos específics i respostes a les preguntes més freqüents que els pares dels nens amb autisme han fet al grup DELETREA.
Autismo y
Síndrome de Asperger
- Autor: Simón Baron-Cohen
- Editorial: Alianza Editorial
- Any: 2010
- Idioma: Castellà
Llibre que exposa l’estat actual dels estudis sobre autisme i Síndrome de Asperger. L’autor adopta un enfocament a llarg termini, estudiant persones des de la infància fins a l’edat adulta. Tracta les grans qüestions de l’autisme: definició, prevalença, tractaments, com s’obté un diagnòstic… Descriu les millors opcions pedagògiques existents per millorar la situació de l’afectat i mostra l’esquema de la nova «teoria de la empatiasistematització» (ES) amb la qual vol explicar tots i cadascun dels trets psicològics de l’espectre autista. El llibre està pensat per afectats i familiars, però pot resultar igualment útil per metges clínics, docents i altres professionals involucrats en el suport i ajut a persones amb autisme o síndrome de Asperger. És també una eina molt bona, com a coneixements introductoris, per als estudiants de ciències socials o biològiques.
Manual de teoría de la mente para niños con autismo
- Autores: Anabel Cornago, Maite Navarro i Fátima Collado
- Editorial: Psylicom Ediciones
- Any: 2012
- Idioma: Castellà
Tirapu-Ustárros, Pérez-Sayes, Erekatxi-Bilbao y Pelegrin-Valero (2007) afirmen que «el concepte de Teoria de la Ment fa referència a l’habilitat per a comprendre i predir la conducta d’altres persones, les seves creences, els seus coneixements o les seves intencions». La Teoria de la Ment posa de manifest la capacitat i habilitat de saber posar-se al lloc de l’altre i comprendre que cadascú de nosaltres pensem, percebem, sentim, creiem o desitgem coses diferents. Anabel Cornago, mare d’un nen autista, davant les dificultats que el seu fill presentava a l’hora d’interpretar i inferir estats mentals, ha preparat una sèrie de materials, exercicis i estratègies per ensenyar i desenvolupar la Teoria de la Ment per als nens autistes, basant-se en el cas del seu fill. Juntament amb el llibre hi ha un CD amb el material i els exercicis que explica el llibre.
Manual del juego para niños con autismo.
Del cucutrás al juego simbólico
- Autores: Anabel Cornago, Maite Navarro i Fátima Collado
- Editorial: Psylicom Ediciones
- Any: 2013
- Idioma: Castellà
Mitjançant el joc ens relacionem amb l’entorn, aprenem normes i regles socials, desenvolupem la creativitat i la imaginació, i ens socialitzem relacionant-nos amb els altres, d’una manera divertida. En els casos dels nens amb TEA el seu joc no segueix les lleis dels nens no afectats. Tenen moltes dificultats per fer un joc adequat relacionant-se amb l’entorn, implicant altres perquè juguin amb ells o també hi ha dificultats en fer el joc simbòlic. Anabel Cornago, mare d’un nen autista, trobant-se amb aquesta dificultat, ha elaborat aquest manual d’exercicis, materials, estratègies i moments de joc que li han funcionat amb el seu fill. Pas a pas, marcant-se petits objectius i pautes senzilles, ens ensenya a ensenyar a jugar. Juntament amb el llibre hi ha un DVD on hi ha ordenats per capítols els pictogrames, il·lustracions, contes i històries socials per a treballar mitjançant el joc.
Criatures d'un altre planeta.
Crònica d'una lluita contra la síndrome de Rett
- Autora: Elisabet Pedrosa
- Editorial: Dèria Editors
- Any: 2008
- Idioma: Català
Encara que no tracta sobre l’autisme, l’iclouem aquí, ja que la temàtica és molt propera.
Amb la diagnosi a la seva filla Gina de la Síndrome de Rett, l’Elisabet Pedrosa va decidir iniciar un dietari que ha desembocat en aquest llibre: un viatge a través del dolor que es transformarà finalment en una gran oportunitat per reformular-se i convertir la discapacitat de la filla en un gran sí a la vida. Escrit amb un estil directe i des del cor, Criatures d’un altre planeta és un relat amb el qual se senten identificats tots aquells que han viscut experiències similars i que commou tothom.
Novel·les amb temàtica sobre l'autisme
La velocidad de la oscuridad
- Gènere: Ciència-Ficció
- Autora: Elisabeth Moon
- Editorial: Ediciones B
- Any: 2005
- Idioma: Castellà
Novel·la guanyadora del premi Nébula l’any 2004 i finalista del premi Arthur C. Clarke. Narra la vida del protagonista, Lou Arrendale, un superdotat amb autisme, i les dificultats que té per tirar endavant aspectes de la vida relacionats amb la interacció amb els altres: el treball, l’oci, els sentiments…
Tot i ser una novel·la guanyadora d’un premi literari, no queda exempta de crítiques. Alguns han acusat l’autora de presentar una visió idealitzada de l’autisme, ja que Lou no és un autista o Asperger convencional, sinó un geni amb autisme.
Si te abrazo, no tengas miedo
- Gènere: Narrativa
- Autor: Fulvio Ervas
- Editorial: Seix Barral.
Col·lecció Biblioteca Formentor - Any: 2005
- Idioma: Castellà
Novel·la guanyadora del premi de literatura Ànima 2012, que té com a fita reconèixer la labor que personalitats del mon de l’art i de la cultura fan a favor de la consciència ètica, i que explica la història real d’un viatge fet per un pare i el seu fill autista sobre dues rodes pel continent americà.
La novel·la es el relat d’una aventura grandiosa i impredictible, com Andrea, sobre el poder transformador dels viatges, els somnis d’una vida digna i la imparable força de l’amor d’un pare pel seu fill.
La música de las manos
- Gènere: Literatura juvenil
- Autora: Kochka
- Editorial: Lluís Vives (Edelvives). Col·lecció Alandar, núm. 30
- Any: 2003
- Idioma: Castellà
Lucie és una nena de 12 anys curiosa i plena de vida que acaba d’arribar a París amb la seva família. En instal·lar-se vol conèixer tots els seus veïns i en aquest moment es troba amb Matthieu, un nen de 4 anys amb autisme, la seva mare, Marie, i la cangur del nen, Alyona. Lucie vol conèixer què és l’autisme i quan busca la definició al diccionari, aquesta li sembla obscura.
Lectura juvenil no recomanada a menors de 12 anys.
Las normas de la casa
- Gènere: Narrativa
- Autora: Jodi Picoult
- Editorial: Temas de Hoy, S.A.. Col·lecció TH Novela
- Any: 2012
- Idioma: Castellà
Jacob és un noi de 18 anys amb una gran memòria fotogràfica, la intel·ligència d’un geni i increïbles coneixements sobre criminologia, però que els companys de classe no veuen com a tal, sinó com a un noi estrany i que no encaixa en el sistema. I es que Jacob, és un noi amb Asperger, que no sap interpretar o mantenir adequadament relacions socials quotidianes. La seva mare, l’Emma, divorciada i en la quarantena, ha construït la vida de la família al voltant de les necessitats del seu fill gran, renunciant a la seva carrera professional i gairebé ignorant el seu altre fill, Theo.
L’interès de Jacob per la criminologia és tal que acostuma a recrear escenaris de crims a casa seva, perquè la seva mare els resolgui, o es presenta als escenaris dels crims per donar la seva versió dels fets a la policia i desaparèixer sense donar temps de reacció a aquests. Quan Jess Ogilvy, la seva tutora d’interacció social apareix assassinada, tot apunta a Jacob i la policia el deté i l’acusa d’assassinat.
Cartas a Samuel
- Gènere: Autoajuda
- Autor: Daniel Gottlieb
- Editorial: DeBolsillo
Col·lecció Clave - Any: 2008
- Idioma: Castellà
Conjunt de relats en forma de cartes d’un avi cap al seu nét, amb autisme sever. Daniel Gottlieb és un conegut psicòleg americà, que comença a escriure aquestes cartes quan els seu nét rep el diagnòstic, als 14 mesos. Cartes que expliquen com és el món, quins sentiments i emocions podem experimentar o com és la mort, des d’un punt de vista molt particular ja que Gottlieb va quedar paralitzat (va amb cadira de rodes)a causa d’un accident de trànsit molts anys abans que nasqués el seu nét.
Aquests relats són la manera que té Gottlieb per obrir un camí entre ells, ja que tots dos comparteixen una discapacitat, però que transmet missatges optimistes per afrontar la vida amb valentia i tenacitat siguin quines siguin les circumstàncies que a un li toquin viure.
Daniel no habla
- Gènere: Narrativa
- Autor: Marti Leimbach
- Editorial: Almuzara
Col·lecció Novela - Any: 2007
- Idioma: Castellà
Daniel no habla explica la història d’una família amb dos nens, Daniel de 3 anys i Emily de 4. Tot i la seva edat, encara no van a la guarderia ja que la mare, Melanie, vol que els primers aprenentatges siguin jugant en un entorn natural, és a dir amb ella i a dins de casa. A mesura que creixen Melanie se n’adona que Daniel no segueix els passos de la seva germana, fet pel qual comença a visitar metges i especialistes, rebent un diagnòstic de Trastorn Generalitzat del Desenvolupament, concretament d’Autisme.
Una commovedora novel·la que explora la determinació d’una mare per ajudar el seu fill, que estén la seva saviesa més enllà de les limitacions de la discapacitat per a submergir-se en l’essència de la naturalesa humana.
El curiós incident
del gos a mitjanit
- Gènere: Intriga
- Autor: Mark Haddon
- Edició en català: La Magrana Col·lecció Les Ales Esteses
- Edició en castellà: Salamandra Col·lecció Narrativa
- Any: 2004
Christopher, un adolescent de 15 anys és converteix en «policia» el dia en què assassinen el gos de la seva veïna. Christopher és un noi amb síndrome d’Asperger, molt intel·ligent, que voldrà descobrir l’assassí del gos, i, per fer-ho, haurà de deixar de banda les pors i angoixes que té per trobar-lo, lliurar-lo a la policia i fer del barri un lloc més segur. Això implicarà anar més lluny de la tenda de la cantonada del carrer, cosa que no ha fet mai, i, en descobrir-ho, el seu món, segur i predictible, patirà un gir de 180 graus…
Marck Haddon utilitza aquesta novel·la per parlar de la vida en general i de les emocions en concret. Encara que l’opinió general sigui que Christopher tingui la Síndrome d’Asperger, la seva personalitat ens remet a un autista d’alt funcionament, i en cap moment de la trama surt explícitament que pateixi aquesta síndrome. La novel·la ha guanyat diversos premis: Llibre de l’any Withbread (2003), premi Commonwealth Writers (2004) i el Premi al millor primer llibre per a joves lectors (2005).
Nacido en un día azul
Un viaje por el interior de la mente y la vida de un genio autista
- Gènere: Biografia
- Autor: Daniel Tammet
- Editorial: Sirio
Col·lecció Novela - Any: 2007
- Idioma: Castellà
Extraordinari relat que ens ofereix una perspectiva inèdita: l’interior de la ment d’un jove autista de 27 anys. Afectat per la Síndrome d’Asperger, Danniel Tammet és capaç de realitzar complicades operacions aritmètiques a gran velocitat, aprendre un idioma amb pocs dies o establir un nou rècord en memoritzar i recitar més de 22.500 decimals del número pi. Percep els números amb formes, colors i textures, que mai abandonen el seu pensament. Quan se sent angoixat o trist, tanca els ulls i compte números. Les seves sorprenents habilitats l’han convertit en una celebritat mundial i està essent estudiat pels neuròlegs més importants de l’actualitat. En aquest llibre autobiogràfic, amb una prosa clara i càlida, Daniel ens explica els esdeveniments més rellevants de la seva vida, des de la seva frustrant i aïllada infància fins al moment actual.
Maria i jo
- Gènere: Novel·la gràfica/còmic
- Autors: Maria Gallardo i Miguel Gallardo
- Edició en català: La Galera Col·lecció Novel·la gràfica
- Edició en castellà: Astiberri Ediciones
Col·lecció Sillón Orejero - Any: 2012
Un aspecte molt important per a un aprenentatge exitós d’infants amb autisme és utilitzar recursos visuals, es a dir, imatges clares i sintètiques, per transmetre un concepte, una idea o una situació.
En aquest llibre-còmic, Miguel Gallardo, ens explica fets de la vida quotidiana de la seva filla Maria, de la mateixa manera en què ell és comunica amb la seva filla: mitjançant dibuixos. El lector comprovarà les emocions d’un viatge de vacances de Maria i el seu pare, un viatge ple d’aventures i de dificultats generades per la falta d’adaptació del nostre entorn social o per la limitada comprensió que algunes persones mostren sobre l’autisme.
María cumple 20 años
- Gènere: Novel·la gràfica/còmic
- Autors: Maria Gallardo i Miguel Gallardo
- Editorial: Astiberri Ediciones
Col·lecció Sillón Orejero - Any: 2015
- Idioma: Castellà
Miguel Gallardo torna a l’univers de María y yo amb un nou libre: María cumple 20 años. Amb aquest llibre coneixem la mirada de María 8 anys després (hi ha coses que continuen iguals i altres que han canviat).
Continua vivint a Canàries (a tres hores d’avió del seu pare), però ja no van de vacances a un resort «porque nos hemos cansado de los guiris. Ahora pasamos el verano en Barcelona y la Costa Brava», apunta, divertit, Miguel Gallardo.
És el diari de les coses que fan i les coses que els passen durant un mes i mig d’estiu junts.
El rastre brillant del cargol
- Gènere: Intriga
- Autora: Gemma Lienas
- Edició en català: Grup 62
Col·lecció Ficció - Edició en castellà: Ediciones Destino
Col·lecció Punto de encuentro - Any: 2014
En Sam té 16 anys i síndrome d’Asperger, una forma lleugera d’autisme. És un crac dels ordinadors, però té pocs amics i li costa interactuar amb els altres en la vida normal.
Un dia coneix la Martina, i el seu món es capgira. Li agrada molt, però no sap com apropar-s’hi, i al poc temps descobreix que un assetjador l’està posant en un greu perill. En Sam haurà d’esforçar-se molt a superar les seves limitacions si vol ajudar-la i desemmascarar el culpable.
La Gemma Lienas no es conforma a presentar-nos un personatge potent, que encisa, que captiva i que enamora, va un pas més enllà i ens mostra com d’especial pot ser un Aspenger.
El emperador, soy yo
- Gènere: Biografia
- Autor: Hugo Horiot
- Editorial: Editorial Kairos
Col·lecció Psicología - Any: 2014
- Idioma: Castellà
Autista, Hugo Horiot testimonia les seves vivències, la seva diferència, les seves dificultats per expressar-se, el seu desig de canviar, fins a voler ser un altre, i canviar de nom.
Aquest llibre és una història veritable. L’autoretrat d’un nen enurismat, que lliura una guerra sense pietat contra si mateix i contra els altres. Un nen autista Asperger.
Avui, la fractura de l’autisme ha passat. El guerrer dels braços nus s’ha convertit en un adult serè. I, llavors, decideix capbussar-se de nou en la infància. Ens arrossega amb ell, capítol rere capítol. Té quatre anys, vuit anys, dotze anys. Té por. Es colpeja contra l’absurd d’una vida com una papallona contra un llum.
Sombras en el bosque
- Gènere: Suspense
- Autora: Cammie McGovern
- Editorial: Círculo de lectores
- Any: 2007
- Idioma: Castellà
Adam, un nen amb autisme, s’ha internat en els boscos que envolten l’escola amb la seva millor amiga, una nena amb dificultats d’aprenentatge. Una excursió a l’horror de la qual només ell ha tornat. Però no pot dir a ningú el que hi ha vist o sentit, i no hi ha empremtes en el lloc a part de les que han deixat els dos nens. Com treure’l del seu mutisme? Diferents persones breguen per obrir-se pas fins al refugi invisible del nen autista, cadascú amb els seus propis fantasmes i secrets: Cara, mare soltera d’Adam; la seva millor amiga, que pateix una terrible agorafòbia arran d’un antic episodi entre ambdues; Morgan, un adolescent problemàtic que, a través d’Adam, tracta d’expiar la seva pròpia «culpa»… I mentre Cara va desentranyant en la ment del seu fill les misterioses pistes que poden revelar la identitat de l’assassí, assistim a un joc de presents i passats ple de sorpreses i revelacions inesperades.
Lucas tiene superpoderes
- Gènere: Infantil
- Autora: Ana Luengo
- Il·lustradora: Marisol Díaz
- Editorial: Ediciones DeFâbula Col·lecció Mamas DeFabula
- Any: 2016
- Idioma: Castellà
En aquest conte Ana Luengo ens explica la visita de Lucas a casa de la seva àvia, on coincideix amb els seus cosins.
Lucas té autisme i els seus cosins no saben què vol dir això. Només volen jugar amb ell!
Comparteixen una tarda junts i aviat descobreixen els superpoders de Lucas i com gaudir amb ell.
Un llibre preciós que explica de forma senzilla, per als més petits, què és l’autisme. I no és només una explicació, el conte convida a pensar i reflexionar el que significa per a un nen tenir autisme i l’important que és que la seva família i entorn ho comprenguin.
Fidel a l'ampolla
- Gènere: Infantil
- Autora: Mar Pavón
- Il·lustrador: Roger Olmos
- Editorial: Grupo Edebé
Col·lecció Tucà blau - Any: 2013
- Idioma: Català
- —Edició en paper descatalogada—
En Fidel és un nen que viu dins una ampolla. La seva família, com és lògic, el vol treure tant sí com no, però la cosa no és tan fàcil. Pel que sembla, l’ampolla i en Fidel són inseparables… O no? La visita a una doctora experta en tractar casos com el d’en Fidel dissiparà els seus dubtes, i de quina manera!
Joan té autisme
- Gènere: Infantil
- Autora: Helena Kraljič
- Il·lustradora: Maja Lubi
- Editorial: Ediciones Jaguar Col·leccions Miau catalán / Miau
- Any: 2016
- Idiomes: Català i castellà
Joan és un nen especial, no es comporta com els altres i per moments se sent sol. La seva família descobrirà que té autisme i encara que sorgeixen molts dubtes, aprendran que amb respecte, paciència i molt d’amor, Joan se sentirà comprès i acceptat pels altres.
En un de cada cent naixements a Espanya es detecta un cas de TEA (Trastorn de l´Espectre de l´Autisme). Famílies com la de Joan n’hi ha moltes, a les quals va dedicat aquest àlbum il·lustrat amb precioses imatges que donaran llum a aquestes circumstàncies que viuen dia a dia.
Una història per conscienciar els més petits sobre què és l’autisme i com podem donar suport als qui el tenen.
Ediciones Jaguar donarà a la Confederació Autisme 0,50 € de cada llibre venut.
Llibres editats per CR TEA CC
Puzle de contes
- Gènere: Contes curts
- Autors: Varis
- Editorial: Zenobita Edicions
- Any: 2013
- Idioma: Català (primer conte en castellà)
Conjunt de 12 contes que tracten diferents aspectes sobre el Trastorn de l’Espectre Autista. Un gran llibre on cada peça és diferent, no podria ser de cap altre manera perquè, si no, no encaixaria a la perfecció. Dotze autors i dotze il·lustradors s’han posat a la pell de persones amb autisme i han creat cadascun una historia. Algunes semblen talment que hagin succeït, altres són faules on els animals ens ensenyen com actuar, en altres hi surten follets i ens transporten a un món de fantasia…
Comprant aquest llibre, ens ajudareu en la nostra tasca de cada dia amb el nens i nenes amb autisme de la nostra associació.
A través de l'ànima
- Gènere: Llibre de fotografies
- Autors: Abel Vilches (fotògraf) i diversos autors
- Editorial: Zenobita Edicions
- Any: 2016
- Idiomes: Català, castella i anglès
Un llibre molt emotiu, ple de meravelloses fotografies que il·lustren diferents aspectes i realitats dels nens i nenes amb autisme. L’Abel Vilches, fotògraf i voluntari, va decidir captar les mirades, la solitud, els somriures d’aquests nens, i la complicitat amb els monitors. 80 fotografies acompanyades de comentaris i reflexions de pares, mares, psicòlegs, professionals i voluntaris, per commemorar els tres anys de l’Esplai TEA amb nens i nenes amb Trastorn de l’Espectre Autista.
Comprant aquest llibre, ens ajudareu en la nostra tasca de cada dia amb el nens i nenes amb autisme de la nostra associació.
10 anys, 10 contes
- Gènere: Contes curts
- Autors: Varis
- Editorial: Zenobita Edicions
- Any: 2023
- Idioma: Català
L’any 2023 el Centre de Recursos TEA fa 10 anys que dona servei a les persones amb TEA de la Catalunya Central (i algunes més lluny encara…). És per això que hem volgut celebrar-lo fent aquest llibre, que és una mica la «continuació» d’aquell Puzle de Contes que vam editar el 2013. Esperem que us agradi tant o més… És una manera diferent de veure l’autisme…
Comprant aquest llibre, ens ajudareu en la nostra tasca de cada dia amb el nens i nenes amb autisme de la nostra associació.
Recursos on-line
In-TIC és una aplicació gratuïta que té com a objectiu proveir l’accessibilitat i usabilitat de les TIC (Tecnologies de la Informació i les Comunicacions) independentment de les necessitats i capacitats físiques, psíquiques i/o sensorials de les persones amb diversitat funcional i/o amb dificultats de comunicació. El projecte és fruit de la col·laboració entre la Fundación Orange i el Grupo IMEDIR (Centro de Informática Médica y Diagnóstico Radiológico) de la Universidade da Coruña.
Sígueme és una aplicació gratuïta pensada per potenciar l’atenció visual i entrenar l’adquisició del significat en persones amb TEA i baix nivell de funcionament. Promoguda per la Fundación Orange, l’aplicació ha estat desenvolupada per la Escuela de Informática y Telecomunicaciones de la Universidad de Granada (UGR), amb la colaboració del Colegio de Educación Especial de la Fundación Purísima Concepción de Granada i de Everyware Technologies. L’aplicació és compatible amb tauletes iPad o Android, i amb ordinadors Windows o Linux, i pot ser usada tant en pissarres digitals, com en PC de sobretaula, portàtils…
Día a día és un diari visual pensat especialment per a persones amb TEA o dificultats de comunicació. L’aplicació ha estat desenvolupada per la Fundación Orange y BJ Adaptaciones, i permet treballar de forma fàcil i intuïtiva, donant molta importància als elements visuals i oferint diverses opcions de personalització.
Està disponible gratuïtament per a iPad i iPhone, i consta d’un senzill calendari en el qual és possible:
- Guardar i revisar les activitats realitzades durant un dia, d’una forma visual i estructurada, afegint imatges, fotos, vídeos…
- Anticipar activitats recurrents en el temps que ja hagin estat realitzades i que s’hagin anotat al diari.
- Fomentar la comunicació, a través de les activitats realitzades.
Pictogram Room (L’habitació dels Pictogrames) és un projecte nascut de la col·laboració del Grup d’Autisme de l’Institut de Robòtica de la Universitat de València i la Fundación Orange; suposa una forma lúdica i entretinguda d’avançar en àrees del desenvolupament, tot aprofitant els punts forts de cada persona.
Mitjançant un sistema de càmera-projector i a través del reconeixement del moviment s’aconsegueix reproduir la imatge de la persona juntament amb una sèrie d’elements gràfics i musicals que guiaran el seu aprenentatge.
El programa és gratuït, és compatible amb ordinadors personals amb el sistema operatiu Windows 7 i requereix l’ús del sensor Kinect per a Xbox de Microsoft.
Azahar és un conjunt d’eines de comunicació i planificació dirigides a millorar la qualitat de vida de les persones amb TEA o amb discapacitat intel·lectual. El projecte és fruit de la col·laboració entre el Grupo de Autismo y Dificultades de Aprendizaje de la Universidad de Valencia i la Fundació Orange, i ha comptat amb el suport del Plan Avanza del Ministerio de Industria, Turismo y Comercio. Les associacions Autismo Ávila i Autismo Burgos han col·laborat estretament en les diferents etapes de la investigació, avaluant i testant les diferents aplicacions, i per la seva difusió gratuïta a Internet s’ha sumat al mateix la participació de la Fundación Adapta.
Les 10 aplicacions contenen pictogrames, imatges i sons que es poden adaptar a cada usuari, i es poden utilitzar, a més, nous pictogrames, fotos personals dels usuaris i de les familíes, així com les seves veus, etc., de cara a la màxima personalització. A més de les 10 aplicacions, la plataforma d’Azahar inclou l’eina TUTOR gràcies a la qual els tutors (personal de recolzament, terapeutes, familiars, professors, etc.) poden configurar Azahar amb l’ordinador i/o dispositiu mòbil, de manera que l’usuari pot obtenir el màxim benefici de cadascuna de les aplicacions.
Totes les aplicacions, així com les guies pedagògiques que ofereixen pautes per poder utilitzar-les, es troben disponibles gratuïtament al portal del projecte.
Azahar es compatible amb sistemas Windows, iOS (iPad/iPhone) i Android.
Azahar està inspirat en al filosofia del programa TEACCH per tal de proporcionar una estructura visual clara i senzilla.
És perfecte ser diferent.
Vine a gaudir d’un entorn d’oci amb professionals i voluntariat especialitzat en autisme!



































