Recursos

Aquí podeu trobar diferents recursos, tant per a famíles com per a professionals (mestres, pediatres, monitors voluntaris...).

De mica en mica anirem afegint-hi materials i/o actualitzant-los.


 

Guia per familiars

 

En les xerrades que organitzem des del Centre de Recurses els/les conferenciants fan servir material gràfic per il·lustrar-es. Aquí trobareu alguns materials que molt amablement ens han cedit perquè pugueu consultar-los:

Imatge Cartell Xerrada

El 27 de setembre del 2013, a les 7 de la tarda a la sala d'actes de la FUB, Jaume Bargalló, director executiu de HandyCat, ens va fer una xerrada sobre estimulació de la percepció.

La propiocepció és el sentit que indica a l'organisme de la posició dels músculs, és la capacitat de sentir la posició relativa de parts corporals contigües. La propiorecepció regula la direcció i rang de moviment, permet reaccions i respostes automàtiques, intervé en el desenvolupament de l'esquema corporal i en la relació d'aquest amb l'espai, sustentant l'acció motriu planificada. Altres funcions en què actua amb més autonomia són el control de l'equilibri, la coordinació d'ambdós costats del cos, el manteniment del nivell d'alerta del sistema nerviós central i la influència en el desenvolupament emocional i del comportament.

Material en format pdf

 

 Llibres i manuals de consulta:

La educación del niño autista. Guía para padres y maestros
  • Títol: La educación del niño autista. Guía para padres y maestros.
  • Autora: Lorna Wing.
  • Editorial: Paidós.
  • Any: 1981.
  • Idioma: Castellà.
  • Edició en paper descatalogada

Avui dia encara no coneixem les causes de l'autisme infantil, tot hi així s'ha avançat molt en la comprensió, la descripció i les ajudes que necessita el nen autista. Lorna Wing, recull 10 anys d'investigació en aquest llibre, enfocat a l'educació i a descriure detalladament les tècniques que s'han d'utilitzar davant totes les formes de conductes i capacitats que ens podem trobar.

El autismo en niños y adultos. Una guía para la familia
  • Títol: El autismo en niños y adultos. Una guía para la familia.
  • Autora: Lorna Wing.
  • Editorial: Paidós Ibérica.
  • Any: 1998.
  • Idioma: Castellà.

Lorna Wing, mare del concepte TEA, explica detalladament el concepte d'autisme, els trets nuclears d'aquest trastorn, les teories sobre les causes, què poden fer mestres, metges i pares, com ha de ser l'entorn del nen autista, de quins serveis es disposa o també la funció de les associacions de pares. Un clàssic.

Autismo. Orientaciones para la intervención educativa
  • Títol: Autismo. Orientaciones para la intervención educativa.
  • Autor: Ángel Rivière.
  • Editorial: Trotta.
  • Any: 2001.
  • Idioma: Castellà.

Les alteracions que comporta el Trastorn de l'Espectre Autista (TEA) i l'autisme en concret plantegen molts interrogants sobre les causes etiològiques, sobre la comprensió i sobre com s'han d'educar (models, orientacions, estratègies, pautes...). El llibre explica com investigadors, infants, pares, mares i professionals han solucionat aquest interrogant, i han integrat persones que presenten greus limitacions en la interacció social –respectant sempre la seva forma especial de desenvolupament- sense renunciar a dotar-los d'eines de comprensió i comunicació del món social.

Autisme
  • Títol: Autisme.
  • Autores: Asun Galera i Carmina del Río.
  • Editorial: M. A. Salvatella. Col·lecció Em vols conèixer?.
  • Any: 2008.
  • Idioma: Català.

Una eina per afavorir el coneixement de l'autisme entre els nens, que vol donar una sèrie de pautes per saber quina és la millor manera d'ajudar-lo.

Alumnado con trastorno del espectro autista
  • Títol: Alumnado con trastorno del espectro autista.
  • Autors: Carme Hortal (coord.), Alicia Bravo, Sara Mitjà i Josep M. Soler.
  • Editorial: Graó.
  • Any: 2011.
  • Idioma: Castellà.

Llibre més aviat adreçat als docents amb alumnes TEA. Tenint en compte les dificultats que genera el trastorn per relacionar-se, i també els problemes d'aprenentatge que molt sovint es donen, el llibre ajuda al mestre a conèixer les potencialitats i les necessitats que poden tenir aquests alumnes. A més a més proporciona estratègies per a una possible intervenció i suggeriments per facilitar al màxim la seva integració, tant a nivell social com personal. El llibre també planteja una intervenció global, que implica la família i els altres professionals que atenen l'alumne fora del context escolar.

Autismo i Síndrome de Asperger. Guía para familiares, amigos y professionales
  • Títol: Autismo i Síndrome de Asperger. Guía para familiares, amigos y professionales.
  • Autor: José Ramón Alonso Peña.
  • Editorial: Amarú Ediciones.
  • Any: 2004.
  • Idioma: Castellà.

Aquest llibre és una guia extensa, pràctica i senzilla sobre el coneixement actual de l'Autisme i la Síndrome d'Asperger. Revisa les possibles causes, els descriu detalladament, explica el concepte de Trastorn de l'Espectre Autista, quins canvis en l'organisme poden passar, el diferents tipus de tractaments que s'apliquen, alguns justificats i d'altres no, i com ajudar tant als afectats com a la família o l'entorn per afrontar aquest trastorn o Síndrome.

Guía del Síndrome de Asperger
  • Títol: Guía del Síndrome de Asperger.
  • Autor: Tonny Attwood.
  • Editorial: Paidós Ibérica.
  • Any: 2009.
  • Idioma: Castellà.

Aquesta guia especifica es podria considerar com "l'enciclopèdia" del coneixement de la Síndrome d'Asperger. Amb més de 600 pàgines, es centra en totes les etapes i moments vitals de les persones amb Asperger.

El Síndrome de Asperger. Guía para mejorar la convivencia escolar dirigida a familiares, profesores y compañeros
  • Títol: El Síndrome de Asperger. Guía para mejorar la convivencia escolar dirigida a familiares, profesores y compañeros.
  • Autora: Ana Gonzalez Navarro (Equipo DELETREA).
  • Editorial: Ciencias de la Educación Preescolar Especial (CEPE).
  • Any: 2012.
  • Idioma: Castellà.

Les dificultats que presenten les persones amb Síndrome d'Asperger s'aguditzen durant l'adolescència. Dins el marc escolar, els seus companys els acostumen a percebre com a peculiars, excèntrics, inflexibles o estranys, fet que dificulta o limita la relació que hi tindran. El llibre se centra en aquestes dificultats, basant-se en un recull de textos i l'experiència de l'autora i el grup Deletrea. Per exemple, trobarem treballs centrats en el desenvolupament social, en la construcció i comprensió del concepte amistat, o en com pal·liar l'exclusió d'aquests alumnes. Aquest últim concretat per la possibilitat que l'alumne afectat comuniqui als companys de classe el que li passa, mitjançant l'ús d'un material específicament elaborat. Aquesta estratègia és, avui dia, una de les més eficaces i constitueix l'eix sobre el que gira i s'orienta el llibre.

Estrategias visuales para mejorar la comunicación
  • Títol: Estrategias visuales para mejorar la comunicación.
  • Autora: Linda A. Hodgdon.
  • Editorial: QuirkRoberts Publishing.
  • Any: 2002.
  • Idioma: Castellà.

Aquest manual ens descriu una estratègia d'intervenció en la comunicació que ha evolucionat dels estudis dels estils d'aprenentatge. Aquesta estratègia d'intervenció està basada en el coneixement de com és el desenvolupament de la comunicació expressiva, mitjançant suports visuals. Per tant, el llibre ofereix una completa col·lecció d'eines visuals, comprovades exitosament, en estudiants de diferent edat i de diferents nivells d'habilitat i competències , entre d'altres: exemples i mostres d'eines visuals i com utilitzar-les, consells per integrar les estratègies visuals a la vida dels nens, adolescents, o adults amb TEA, idees per millorar la comunicació a l'escola i a la llar, una guia per planificar les eines de comunicació, o avaluacions per a la participació a la comunitat.

Cómo preparar un área de trabajo en casa para un niño con autismo
  • Títol: Cómo preparar un área de trabajo en casa para un niño con autismo.
  • Autora: S. B. Linton.
  • Editorial: Autism Classroom.
  • Any: 2011.
  • Idioma: Castellà.

Manual com a guia per a pares, familiars, psicòlegs d'intervencions domiciliàries i treballadors d'assistència domiciliària que busquen crear un espai de treball a casa per a un infant amb autisme. Es presenten molts consells pràctics, com per exemple en l'ensenyança d'habilitats bàsiques, gràfiques de mostra per visualitzar el progrés del nen, s'explica què és i com funciona un horari o dóna idees per fomentar d'altres habilitats independents. Cada capítol proporciona unes estratègies i tècniques específiques per adequar el context, per facilitar un aprenentatge exitós a casa.

Ideas de lecciones y actividades para niños de temprana edad con autismo y necesidades especiales relacionadas
  • Títol: Ideas de lecciones y actividades para niños de temprana edad con autismo y necesidades especiales relacionadas.
  • Autora: S. B. Linton.
  • Editorial: Autism Classroom.
  • Any: 2012.
  • Idioma: Castellà.

Llibre per a crear activitats útils en infants preescolars i estudiants de primària amb autisme i necessitats especials derivades. Els temes que es treballen són: els colors, els números, les estacions de l'any i el transport. Cada tema té un llistat d'activitats que aborden les habilitats i competències més difícils per als infants amb TEA. Per tant les activitats de cada tema posen l'èmfasi en les següents capacitats i competències: atenció conjunta, habilitats d'imitació, comunicació, habilitats d'autoajuda, aptitud a independents, aptituds pre-vocacionals, aptituds socials, habilitats de joc, participació sensorial, domini del concepte bàsic, vocabulari–alfabetització, motricitat fina i motricitat gruixuda. Al final de cada capítol es presenten sugerències per al desenvolupament exitós de l'activitat i l'adquisició de la competència, com també exemples de planificacions d'activitats (el procediment i la rutina). El llibre pretén que les activitats presentades siguin un trampolí per a pares, mestres i professionals, en crear lliçons de qualitat per als infants amb TEA.

Manual de teoría de la mente para niños con autismo
  • Títol: Manual de teoría de la mente para niños con autismo.
  • Autores: Anabel Cornago, Maite Navarro i Fátima Collado.
  • Editorial: Psylicom Ediciones.
  • Any: 2012.
  • Idioma: Castellà.

Tirapu-Ustárros, Pérez-Sayes, Erekatxi-Bilbao y Pelegrin-VAlero (2007) afirmen que «el concepte de Teoria de la Ment fa referència a l'habilitat per a comprendre i predir la conducta d'altres persones, les seves creences, els seus coneixements o les seves intencions». La Teoria de la Ment posa de manifest la capacitat i habilitat de saber posar-se al lloc de l'altre i comprendre que cadascú de nosaltres pensem, percebem, sentim, creiem o desitgem coses diferents. Anabel Cornago, mare d'un nen autista, davant les dificultats que el seu fill presentava a l'hora d'interpretat i inferir estats mentals, ha preparat una sèrie de materials, exercicis i estratègies per ensenyar i desenvolupar la Teoria de la Ment per als nens autistes, basant-se en el cas del seu fill. Juntament amb el llibre hi ha un CD amb el material i els exercicis que explica el llibre.

Manual del juego para niños con autismo. Del cucutrás al juego simbólico
  • Títol: Manual del juego para niños con autismo. Del cucutrás al juego simbólico.
  • Autores: Anabel Cornago, Maite Navarro i Fátima Collado.
  • Editorial: Psylicom Ediciones.
  • Any: 2013.
  • Idioma: Castellà.

Mitjançant el joc ens relacionem amb l'entorn, aprenem normes i regles socials, desenvolupem la creativitat i la imaginació, i ens socialitzem relacionant-nos amb els altres, d'una manera divertida. En els casos dels nens amb TEA el seu joc no segueix les lleis dels nens no afectats. Tenen moltes dificultats per fer un joc adequat relacionant-se amb l'entorn, implicant altres perquè juguin amb ells o també hi ha dificultats en fer el joc simbòlic. Anabel Cornago, mare d'un nen autista, trobant-se amb aquesta dificultat, ha elaborat aquest manual d'exercicis, materials, estratègies i moments de joc que li han funcionat amb el seu fill. Pas a pas, marcant-se petits objectius i pautes senzilles, ens ensenya a ensenyar a jugar. Juntament amb el llibre hi ha un DVD on hi ha ordenats per capítols els pictogrames, il·lustracions, contes i històries socials per a treballar mitjançant el joc.

Autismo y Síndrome de Asperger
  • Títol: Autismo y Síndrome de Asperger.
  • Autor: Simón Baron-Cohen.
  • Editorial: Alianza Editorial.
  • Any: 2010.
  • Idioma: Castellà.

Llibre que exposa l'estat actual dels estudis sobre autisme i Síndrome de Asperger. L'autor adopta un enfocament a llarg termini, estudiant persones des de la infància fins a l'edat adulta. Tracta les grans qüestions de l'autisme: definició, prevalença, tractaments, com s'obté un diagnòstic... Descriu les millors opcions pedagògiques existents per millorar la situació de l'afectat i mostra l'esquema de la nova "teoria de la empatiasistematització" (ES) amb la qual vol explicar tots i cadascun dels trets psicològics de l'espectre autista. El llibre està pensat per afectats i familiars, però pot resultar igualment útil per metges clínics, docents i altres professionals involucrats en el suport i ajut a persones amb autisme o síndrome de Asperger. És també una eina molt bona, com a coneixements introductoris, per als estudiants de ciències socials o biològiques.

Los niños pequeños con autismo. Soluciones prácticas para problemas cotidianos

Aquest llibre ofereix a les famílies una guia senzilla que orienta i ajuda a millorar aspectes relacionats principalment amb l'autonomia. A causa que la comprensió del trastorn ha de ser el punt de partida de tot programa educatiu, la guia comença explicant què és l'autisme i quins són els senyals d'alerta en la infància. Seguidament ens parla del potencial dels elements visuals com a eines d'aprenentatge per als nens amb autisme i com s'han de utilitzar perquè aquest pugui fer aprenentatges mitjançant informació visual. Tenint en compte les preocupacions i inquietuds a la hora d'exposar-se a situacions quotidianes, el llibre proporciona programes específics per abordar les dificultats del son, els problemes d'alimentació, les pors i les fòbies, el control d'esfínters o l'estimulació del joc, aspectes vinculats a l'autonomia personal. Redactat amb un llenguatge amb pocs tecnicismes i lluny de complicades explicacions teòriques, el llibre inclou molts exemples pràctics, descripcions de casos específics i respostes a les preguntes més freqüents que els pares dels nens amb autisme han fet al grup DELETREA.

No todo sobre el autismo
  • Títol: No todo sobre el autismo.
  • Autors: Neus Carbonell i Ivan Ruiz Acero.
  • Editorial: Gredos.
  • Any: 2013.
  • Idioma: Castellà.

Tot i que cada nen o adult amb autisme és diferent a tots els altres, alguns pretenen explicar tot sobre l'autisme i, fins i tot, proposar tècniques per tractar el conjunt dels autistes. L'autisme ha adquirit avui una presència social sense precedents. No obstant això, tot i que proliferen els grans titulars en els mitjans de comunicació o el disseny de test diagnòstics de dubtosa fiabilitat, el coneixement rigorós sobre les seves causes i les seves implicacions continuen sent febles.

Però no només els resultats de la investigació científica continuen sent parcs, sinó que la cura de les persones autistes segueix estant relegada, de manera que els anomenats "autistes" i les seves famílies estan desemparats. Una primera conseqüència d'això és l'allunyament progressiu del diagnòstic respecte al tractament adequat per a les dificultats de cada subjecte. Convé avui, més que mai, revisar els principis teòrics i pràctics en els quals ens recolzem per acompanyar els subjectes amb autisme ia les seves famílies. Aquest llibre és un esforç de transmissió del coneixement produït en les últimes dècades en el camp de la psicoanàlisi d'orientació lacaniana i una contribució al que encara no sabem que ens depara l'autisme en cada cas.

Criatures d'un altre planeta. Crònica d'una lluita contra la síndrome de Rett
  • Títol: Criatures d'un altre planeta. Crònica d'una lluita contra la síndrome de Rett.
  • Autora: Elisabet Pedrosa.
  • Editorial: Dèria Editors.
  • Any: 2008.
  • Idioma: Català.

Encara que no tracta sobre l'autisme, l'iclouem aquí, ja que la temàtica és molt propera.

Amb la diagnosi a la seva filla Gina de la Síndrome de Rett, l'Elisabet Pedrosa va decidir iniciar un dietari que ha desembocat en aquest llibre: un viatge a través del dolor que es transformarà finalment en una gran oportunitat per reformular-se i convertir la discapacitat de la filla en un gran sí a la vida. Escrit amb un estil directe i des del cor, Criatures d'un altre planeta és un relat amb el qual se senten identificats tots aquells que han viscut experiències similars i que commou tothom.

 Novel·les amb temàtica sobre l'autistme:

La velocidad de la oscuridad
  • Títol: La velocidad de la oscuridad.
  • Gènere: Ciencia-ficció.
  • Autora: Elisabeth Moon.
  • Editorial: Ediciones B.
  • Any: 2005.
  • Idioma: Castellà.

Novel·la guanyadora del premi Nébula l'any 2004 i finalista del premi Arthur C. Clarke. Narra la vida del protagonista, Lou Arrendale, un superdotat amb autisme, i les dificultats que té per tirar endavant aspectes de la vida relacionats amb la interacció amb els altres: el treball, l'oci, els sentiments…

Lou treballa en una farmacèutica amb altres persones amb autisme, on el seu director és sensible a les seves necessitats, proporcionant un servei de gimnàs, descansos… Un dia es produeix un canvi en la direcció, i el nou director vol eliminar els seus "privilegis". Per aconseguir-ho els proposarà que renunciïn a aquests privilegis o que comencin un tractament experimental que els farà "normals". Aquesta proposta dividirà el grup entre els que renuncien i els que volen iniciar el tractament. Què farà en Lou?

Tot i ser una novel·la guanyadora d'un premi literari, no queda exempta de crítiques. Alguns han acusat l'autora de presentar una visió idealitzada de l'autisme, ja que Lou no és un autista o Asperger convencional, sinó un geni amb autisme. Com a resposta a les critiques Elisabeth Moon explica que ella no pretén presentar l'autisme com una "maledicció" sinó demostrar que les persones amb autisme són capaços d'estimar i tenir els mateixos sentiments que els neurotípics.

Si te abrazo, no tengas miedo
  • Títol: Si te abrazo, no tengas miedo.
  • Gènere: Narrativa.
  • Autor: Fulvio Ervas.
  • Editorial: Seix Barral. Col·lecció Biblioteca Formentor.
  • Any: 2005.
  • Idioma: Castellà.

Novel·la guanyadora del premi de literatura Ànima 2012, que té com a fita reconèixer la labor que personalitats del mon de l'art i de la cultura fan a favor de la consciència ètica, i que explica la història real d'un viatge fet per un pare i el seu fill autista sobre dues rodes pel continent americà.

Andrea és un adolescent autista que viu en un món paral·lel i llunyà, les paraules se li escapen i ha de lluitar constantment per atrapar-les. El seu pare, Franco, ha provat varies teràpies: tradicionals, experimentals, espirituals… però no hi ha hagut cap millora en anys. Gràcies a la descoberta de l'ordinador, Andrea es capaç de comunicar-se i a través de les seves paraules surten a la llum els somnis, emocions i sentiments que porta dins seu: «Soy un hombre prisonero de mis deseos de libertad. Andrea quiere curarse». És en aquest punt quan el pare dóna un gir a les seves vides, tot i tenir els experts en contra, emportant-se Andrea a recórrer amb moto part del continent americà en un viatge de més de quatre mesos de durada.

La novel·la es el relat d'una aventura grandiosa i impredictible, com Andrea, sobre el poder transformador dels viatges, els somnis d'una vida digna i la imparable força de l'amor d'un pare pel seu fill.

La música de las manos
  • Títol: La música de las manos.
  • Gènere: Literatura juvenil.
  • Autora: Kochka.
  • Editorial: Lluís Vives (Edelvives). Col·lecció Alandar, núm. 30.
  • Any: 2003.
  • Idioma: Castellà.

Lucie és una nena de 12 anys curiosa i plena de vida que acaba d'arribar a París amb la seva família. En instal·lar-se vol conèixer tots els seus veïns i en aquest moment es troba amb Matthieu, un nen de 4 anys amb autisme, la seva mare, Marie, i la cangur del nen, Alyona.

Lucie vol conèixer què és l'autisme i quan busca la definició al diccionari, aquesta li sembla obscura. Com que té molts dubtes parla amb Marie, i aquesta, veient la curiositat i simpatia de la nena, pensa que podrà ser amiga del seu fill. Lucie coneix al gos de Matthieu, François, i junt amb l'Alyona començaran una amistat, comunicant-se mitjançant els gestos i no les paraules.

Lectura no recomanada a menors de 12 anys.

Las normes de la casa
  • Títol: Las normes de la casa.
  • Gènere: Narrativa.
  • Autora: Jodi Picoult.
  • Editorial: Temas de Hoy, S.A.. Col·lecció TH Novela.
  • Any: 2012.
  • Idioma: Castellà.

Jacob és un noi de 18 anys amb una gran memòria fotogràfica, la intel·ligència d'un geni i increïbles coneixements sobre criminologia, però que els companys de classe no veuen com a tal, sinó com a un noi estrany i que no encaixa en el sistema. I es que Jacob, és un noi amb Asperger, que no sap interpretar o mantenir adequadament relacions socials quotidianes. La seva mare, l'Emma, divorciada i en la quarantena, ha construït la vida de la família al voltant de les necessitats del seu fill gran, renunciant a la seva carrera professional i gairebé ignorant el seu altre fill, Theo.

L'interès de Jacob per la criminologia és tal que acostuma a recrear escenaris de crims a casa seva, perquè la seva mare els resolgui, o es presenta als escenaris dels crims per donar la seva versió dels fets a la policia i desaparèixer sense donar temps de reacció a aquests. Quan Jess Ogilvy, la seva tutora d'interacció social apareix assassinada, tot apunta a Jacob i la policia el deté i l'acusa d'assassinat. Aquí començarà un judici que implicarà tota la família per determinar si és culpable o no. El comportament característic dels Aspergers, com no mirar als ulls, els tics nerviosos, la falta i expressivitat emocional… el faran semblar culpable, i tota la labor feta per l'Emma, que tant esforç i dedicació li ha costat, s'ensorrarà.

Cartas a Samuel
  • Títol: Cartas a Samuel.
  • Gènere: Autoajuda.
  • Autor: Daniel Gottlieb.
  • Editorial: DeBolsillo. Col·lecció Clave.
  • Any: 2008.
  • Idioma: Castellà.

Conjunt de relats en forma de cartes d'un avi cap al seu nét, amb autisme sever. Daniel Gottlieb és un conegut psicòleg americà, que comença a escriure aquestes cartes quan els seu nét rep el diagnòstic, als 14 mesos. Cartes que expliquen com és el món, quins sentiments i emocions podem experimentar o com és la mort, des d'un punt de vista molt particular ja que Gottlieb va quedar paralitzat (va amb cadira de rodes)a causa d'un accident de trànsit molts anys abans que nasqués el seu nét. Aquets relats són la manera que té Gottlieb per obrir un camí entre ells, ja que tots dos comparteixen una discapacitat, però que transmet missatges optimistes per afrontar la vida amb valentia i tenacitat siguin quines siguin les circumstàncies que a un li toquin viure.

Daniel Gottlieb és un popular psicòleg i comunicador estatunidenc que condueix un programa de ràdio i escriu en diaris. L'autor donarà els beneficis que rebi del llibre a Cure Autism Now i a d'altres associacions dedicades a la salut infantil.

El curiós incident del gos a mitjanit
  • Títol: El curiós incident del gos a mitjanit.
  • Gènere: Intriga.
  • Autor: Mark Haddon.
  • Edició en català: La Magrana. Col·lecció Les Ales Esteses.
  • Edició en castellà: Salamandra. Col·lecció Narrativa.
  • Any: 2004.

Christopher, un adolescent de 15 anys és converteix en "policia" el dia en què assassinen el gos de la seva veïna. Christopher és un noi amb síndrome d'Asperger, molt intel·ligent, que voldrà descobrir l'assassí del gos, i, per fer-ho, haurà de deixar de banda les pors i angoixes que té per trobar-lo, lliurar-lo a la policia i fer del barri un lloc més segur. Això implicarà anar més lluny de la tenda de la cantonada del carrer, cosa que no ha fet mai, i, en descobrir-ho, el seu món, segur i predictible, patirà un gir de 180 graus…

Marck Haddon utilitza aquesta novel·la per parlar de la vida en general i de les emocions en concret. Encara que l'opinió general sigui que Christopher tingui la Síndrome d'Asperger, la seva personalitat ens remet a un autista d'alt funcionament, i en cap moment de la trama surt explícitament que pateixi aquesta síndrome. La novel·la ha guanyat diversos premis: Llibre de l'any Withbread (2003), premi Commonwealth Writers (2004) i el Premi al millor primer llibre per a joves lectors (2005).

Al Teatre Lluire de Gràcia podeu gaudir de la magnífica adaptació teatral que ha fet Julio Manrique.

Daniel no habla
  • Títol: Daniel no habla.
  • Gènere: Narrativa.
  • Autora: Marti Leimbach.
  • Editorial: Almuzara. Col·lecció Novela.
  • Any: 2007.
  • Idioma: Castellà.

Daniel no habla explica la història d'una família amb dos nens, Daniel de 3 anys i Emily de 4. Tot i la seva edat, encara no van a la guarderia ja que la mare, Melanie, vol que els primers aprenentatges siguin jugant en un entorn natural, és a dir amb ella i a dins de casa. A mesura que creixen Melanie se n'adona que Daniel no segueix els passos de la seva germana, fet pel qual comença a visitar metges i especialistes, rebent un diagnòstic de Trastorn Generalitzat del Desenvolupament, concretament d'Autisme.

Davant la negativa del pare a acceptar-ho i del poc suport emocional que rep, el matrimoni es trenca i és en aquest punt quan Melanie farà el que faci falta per estimular la parla en el seu fill, provant diferents tècniques i teràpies que no funcionen. I quan més li sembla que tot és negre, coneix Andy O'Connor, psicoterapeuta del joc que canviarà les seves vides.

Una commovedora novel·la que explora la determinació d'una mare per ajudar el seu fill, que estén la seva saviesa més enllà de les limitacions de la discapacitat per a submergir-se en l'essència de la naturalesa humana. Plena d'ironia i coratge, arrenca un somriure a la vegada que encongeix el cor, a través d'una mirada lluminosa, plena de tendresa, amor i patiment, però sobretot una mirada cap a l'esperança.

L'autora exposa les dificultats de criar un nen autista en les seves primeres etapes, centrant-se en la vida interior d'una mare patidora i els seus intents desesperats perquè el seu fill comenci a parlar.

Maria i jo
  • Títol: Maria i jo.
  • Gènere: Novel·la gràfica/còmic.
  • Autor: Miguel Gallardo i Maria Gallardo.
  • Edició en català: La Galera. Col·lecció Novel·la gràfica.
  • Edició en castellà: Astiberri Ediciones. Col·lecció Sillón Orejero.
  • Any: 2012.

Un aspecte molt important per a un aprenentatge exitós d'infants amb autisme és utilitzar recursos visuals, es a dir, imatges clares i sintètiques, per transmetre un concepte, una idea o una situació.

En aquest llibre-còmic, Miguel Gallardo, ens explica fets de la vida quotidiana de la seva filla Maria, de la mateixa manera en què ell és comunica amb la seva filla: mitjançant dibuixos. El lector comprovarà les emocions d'un viatge de vacances de Maria i el seu pare, un viatge ple d'aventures i de dificultats generades per la falta d'adaptació del nostre entorn social o per la limitada comprensió que algunes persones mostren sobre l'autisme.

Miguel, que des de fa anys sap que els seus fantàstics dibuixos tranquil·litzen, ajuden a comprendre el món, proporcionen seguretat i predictibilitat a la seva filla, vol utilitzar-los amb nosaltres per què compartim les emocions de la Maria cap a ell i cap als altres.

Aquest còmic ha rebut dues nominacions al Saló Internacional del Còmic de Barcelona de l'any 2008: com a millor obra i com a millor guió.

María cumple 20 años
  • Títol: María cumple 20 años.
  • Gènere: Novel·la gràfica/còmic.
  • Autors: Miguel Gallardo i Maria Gallardo.
  • Any: 2015.
  • Editorial: Astiberri Ediciones. Col·lecció Sillón Orejero.

Miguel Gallardo torna a l'univers de María y yo amb un nou libre: María cumple 20 años. Amb aquest llibre coneixem la mirada de María 8 anys després (hi ha coses que continuen iguals i altres que han canviat).

Continua vivint a Canàries (a tres hores d'avió del seu pare), però ja no van de vacances a un resort «porque nos hemos cansado de los guiris. Ahora pasamos el verano en Barcelona y la Costa Brava», apunta, divertit, Miguel Gallardo.

És el diari de les coses que fan i les coses que els passen durant un mes i mig d'estiu junts.

Nacido en un día azul. Un viaje por el interior de la mente y la vida de un genio autista
  • Títol: Nacido en un día azul. Un viaje por el interior de la mente y la vida de un genio autista.
  • Gènere: Biografia.
  • Autor: Daniel Tammet.
  • Editorial: Sirio. Col·lecció Novela.
  • Any: 2007.
  • Idioma: Castellà.

Extraordinari relat que ens ofereix una perspectiva inèdita: l'interior de la ment d'un jove autista de 27 anys. Afectat per la Síndrome d'Asperger, Danniel Tammet és capaç de realitzar complicades operacions aritmètiques a gran velocitat, aprendre un idioma amb pocs dies o establir un nou rècord en memoritzar i recitar més de 22.500 decimals del número pi. Percep els números amb formes, colors i textures, que mai abandonen el seu pensament. Quan se sent angoixat o trist, tanca els ulls i compte números. Les seves sorprenents habilitats l'han convertit en una celebritat mundial i està essent estudiat pels neuròlegs més importants de l'actualitat. En aquest llibre autobiogràfic, amb una prosa clara i càlida, Daniel ens explica els esdeveniments més rellevants de la seva vida, des de la seva frustrant i aïllada infància fins al moment actual.

Sombras en el bosque
  • Títol: Sombras en el bosque.
  • Gènere: Suspense.
  • Autora: Cammie McGovern.
  • Editorial: Círculo de Lectores.
  • Any: 2007.
  • Idioma: Castellà.

Adam, un nen amb autisme, s'ha internat en els boscos que envolten l'escola amb la seva millor amiga, una nena amb dificultats d'aprenentatge. Una excursió a l'horror de la qual només ell ha tornat. Però no pot dir a ningú el que hi ha vist o sentit, i no hi ha empremtes en el lloc a part de les que han deixat els dos nens. Com treure'l del seu mutisme? Diferents persones breguen per obrir-se pas fins al refugi invisible del nen autista, cadascú amb els seus propis fantasmes i secrets: Cara, mare soltera d'Adam; la seva millor amiga, que pateix una terrible agorafòbia arran d'un antic episodi entre ambdues; Morgan, un adolescent problemàtic que, a través d'Adam, tracta d'expiar la seva pròpia "culpa"... I mentre Cara va desentranyant en la ment del seu fill les misterioses pistes que poden revelar la identitat de l'assassí, assistim a un joc de presents i passats ple de sorpreses i revelacions inesperades.

Un thriller addictiu, entorn del qual conflueixen personatges estranys i commovedors, que no deixarà cap lector indiferent.

El rastre brillant del cargol
  • Títol: El rastre brillant del cargol.
  • Gènere: Intriga.
  • Autora: Gemma Lienas.
  • Editorial: Grup 62. Col·lecció Ficció.
  • Any: 2014.
  • Idioma: Català.

En Sam té 16 anys i síndrome d'Asperger, una forma lleugera d'autisme. És un crac dels ordinadors, però té pocs amics i li costa interactuar amb els altres en la vida normal.

Un dia coneix la Martina, i el seu món es capgira. Li agrada molt, però no sap com apropar-s'hi, i al poc temps descobreix que un assetjador l'està posant en un greu perill. En Sam haurà d'esforçar-se molt a superar les seves limitacions si vol ajudar-la i desemmascarar el culpable.

La Gemma Lienas no es conforma a presentar-nos un personatge potent, que encisa, que captiva i que enamora, va un pas més enllà i ens mostra com d'especial pot ser un Aspenger.

El emperador, soy yo
  • Títol: El emperador, soy yo.
  • Gènere: Biografia.
  • Autora: Hugo Horiot.
  • Editorial: Kairos. Col·lecció Psicología.
  • Any: 2014.
  • Idioma: Castellà.

Autista, afectat per la síndrome d'Asperger, Hugo Horiot testimonia les seves vivències, la seva diferència, les seves dificultats per expressar-se, el seu desig de canviar, fins a voler ser un altre, i canviar de nom.

Aquest llibre és una història veritable. L'autoretrat d'un nen enurismat, que lliura una guerra sense pietat contra si mateix i contra els altres. Un nen autista Asperger.

Avui, la fractura de l'autisme ha passat. El guerrer dels braços nus s'ha convertit en un adult serè. I, llavors, decideix capbussar-se de nou en la infància. Ens arrossega amb ell, capítol rere capítol. Té quatre anys, vuit anys, dotze anys. Té por. Es colpeja contra l'absurd d'una vida com una papallona contra un llum.

És clar, just, estrany, cruel de vegades. S'ofeguen les llàgrimes i la tendresa brolla com el llampec.

Un text fascinant en la línia dels grans relats sobre l'autisme. I sobre la condició humana.

Fidel a l'ampolla
  • Títol: Fidel a l'ampolla.
  • Gènere: Infantil.
  • Autora: Mar Pavon.
  • Il·lustrador: Roger Olmos.
  • Editorial: Grupo Edebé. Col·lecció Tucà blau.
  • Any: 2013.
  • Idioma: Català.

En Fidel és un nen que viu dins una ampolla. La seva família, com és lògic, el vol treure tant sí com no, però la cosa no és tan fàcil. Pel que sembla, l'ampolla i en Fidel són inseparables... O no? La visita a una doctora experta en tractar casos com el d'en Fidel dissiparà els seus dubtes, i de quina manera!

Lucas tiene superpoderes
  • Títol: Lucas tiene superpoderes.
  • Gènere: Infantil.
  • Autora: Ana Luengo.
  • Il·lustradora: Marisol Díaz.
  • Editorial: DeFâbula. Col·lecció Mamas DeFabula.
  • Any: 2016.
  • Idioma: Castellà.

En aquest conte Ana Luengo ens explica la visita de Lucas a casa de la seva àvia, on coincideix amb els seus cosins.

Lucas té autisme i els seus cosins no saben què vol dir això. Només volen jugar amb ell!

Comparteixen una tarda junts i aviat descobreixen els superpoders de Lucas i com gaudir amb ell.

Un llibre preciós que explica de forma senzilla, per als més petits, què és l'autisme. I no és només una explicació, el conte convida a pensar i reflexionar el que significa per a un nen tenir autisme i l'important que és que la seva família i entorn ho comprenguin.

Llegit amb atenció, proporciona bones reflexions no només sobre l'autisme, sinó sobre la humanitat que compartim tots. Una invitació a participar activament en la inclusió de les persones amb autisme. Si participes, guanyes segur!

«Entonces pienso que si jugamos mucho con él, seguro que seremos capaces de comprenderlo mejor».

 Llibres editats pel CR TEA CC:

Puzle de contes
  • Títol: Puzle de contes.
  • Gènere: Contes curts.
  • Autors: Diversos autors.
  • Editorial: Zenobita Edicions.
  • Any: 2013.
  • Idioma: Català (primer conte en castellà).

Conjunt de 12 contes que tracten diferents aspectes sobre el Trastorn de l'Espectre Autista. Un gran llibre on cada peça és diferent, no podria ser de cap altre manera perquè, si no, no encaixaria a la perfecció. Dotze autors i dotze il·lustradors s'han posat a la pell de persones amb autisme i han creat cadascun una historia. Algunes semblen talment que hagin succeït, altres són faules on els animals ens ensenyen com actuar, en altres hi surten follets i ens transporten a un món de fantasia...

És un llibre màgic, al qual s'hi pot arribar tant des del coneixement del TEA com des de la més absoluta ignorància, però després de llegir els dotze contes, el lector veurà les persones amb autisme amb uns altres ulls i comprendrà millor com se senten.

Comprant aquest llibre, ens ajudareu en la nostra tasca de cada dia amb el nens i nenes amb autisme de la nostra associació:

A través de l'ànima
  • Títol: A través de l'ànima.
  • Gènere: Fotografies.
  • Autors: Abel Vilches (fotògraf) i diversos autors.
  • Editorial: Zenobita Edicions.
  • Any: 2016.
  • Idioma: Català, castella i anglès.

Llibre de fotografies d'Abel Vilches per commemorar els tres anys del Centre de Recursos. Les fotos van acompanyades de comentaris i reflexions de pares, mares, psicòlegs, voluntaris. Vol ser un homenatge a tots els que fan possible l'Esplai TEA.

Comprant aquest llibre, ens ajudareu en la nostra tasca de cada dia amb el nens i nenes amb autisme de la nostra associació:

 

In-TIC és una aplicació gratuïta que té com a objectiu proveir l'accessibilitat i usabilitat de les TIC (Tecnologies de la Informació i les Comunicacions) independentment de les necessitats i capacitats físiques, psíquiques i/o sensorials de les persones amb diversitat funcional i/o amb dificultats de comunicació. El projecte és fruit de la col·laboració entre la Fundación Orange i el Grupo IMEDIR (Centro de Informática Médica y Diagnóstico Radiológico) de la Universidade da Coruña.

Sígueme és una aplicació gratuïta pensada per potenciar l'atenció visual i entrenar l'adquisició del significat en persones amb TEA i baix nivell de funcionament. Promoguda per la Fundación Orange, l'aplicació ha estat desenvolupada per la Escuela de Informática y Telecomunicaciones de la Universidad de Granada (UGR), amb la colaboració del Colegio de Educación Especial de la Fundación Purísima Concepción de Granada i de Everyware Technologies. L'aplicación és compatible amb tauletes iPad o Android, i amb ordinadors Windows o Linux,  i pot ser usada tant en pissares digitals, com en PC de sobretaula, portàtils...

Día a día és un diari visual pensat especialment per a persones amb TEA o dificultats de comunicació. L'aplicació ha estat desenvolupada per  la Fundación Orange y BJ Adaptaciones, i permet treballar de forma fàcil i intuïtiva, donant molta importància als elements visuals i oferint diverses opcions de personalització.

Està disponible gratuïtament per a iPad i iPhone, i consta d'un senzill calendari en el qual és possible:

  • Guardar i revisar les activitats realitzades durant un dia, d'una forma visual i estructurada, afegint imatges, fotos, vídeos...
  • Anticipar activitats recurrents en el temps que ja hagin estat realitzades i que s'hagin anotat al diari.
  • Fomentar la comunicació, a través de les activitats realitzades.

Pictogram Room (L'habitació dels Pictogrames) és un projecte nascut de la col·laboració del Grup d'Autisme de l'Institut de Robòtica de la Universitat de València i la Fundación Orange; suposa una forma lúdica i entretinguda d'avançar en àrees del desenvolupament, tot aprofitant els punts forts de cada persona.

Mitjançant un sistema de càmera-projector i a través del reconeixement del moviment s'aconsegueix reproduir la imatge de la persona juntament amb una sèrie d'elements gràfics i musicals que guiaran el seu aprenentatge.

El programa és gratuït, és compatible amb ordinadors personals amb el sistema operatiu Windows 7 i requereix l'ús del sensor Kinect per a Xbox de Microsoft.

Azahar és un conjunt d'eines de comunicació i planificació dirigides a millorar la qualitat de vida de les persones amb TEA o amb discapacitat intel·lectual. El projecte és fruit de la col·laboració entre el Grupo de Autismo y Dificultades de Aprendizaje de la Universidad de Valencia i la Fundació Orange, i ha comptat amb el suport del Plan Avanza del Ministerio de Industria, Turismo y Comercio. Les associacions Autismo Ávila i Autismo Burgos han col·laborat estretament en les diferents etapes de la investigació, avaluant i testant les diferents aplicacions, i per la seva difusió gratuïta a Internet s'ha sumat al mateix la participació de la Fundación Adapta.

Les 10 aplicacions contenen pictogrames, imatges i sons que es poden adaptar a cada usuari, i es poden utilitzar, a més, nous pictogrames, fotos personals dels usuaris i de les familíes, així com les seves veus, etc., de cara a la màxima personalització. A més de les 10 aplicacions, la plataforma d'Azahar inclou l'eina TUTOR gràcies a la qual els tutors (personal de recolzament, terapeutes, familiars, professors, etc.) poden configurar Azahar amb l'ordinador i/o dispositiu mòbil, de manera que l'usuari pot obtenir el màxim benefici de cadascuna de les aplicacions.

Totes les aplicacions, així com les guies pedagògiques que ofereixen pautes per poder utilitzar-les, es troben disponibles gratuïtament al portal del projecte.

Azahar es compatible amb sistemas Windows, iOS (iPad/iPhone) i Android.

Azahar està inspirat en al filosofia del programa TEACCH per tal de proporcionar una estructura visual clara i senzilla.

e-Mintza (que en Euskera vol dir "parla electrònica") és un sistema personalitzable i dinàmic de comunicació augmentativa i alternativa dirigit a persones amb autisme i/o amb barreres de comunicació oral o escrita. Nascut de la col·laboració entre la Fundación Orange i la Fundación Policlínica Gipuzkoa Fundazioa, permet que l'usuari pugui comunicar-se amb altres persones mitjançant l'ús de tecnologia tàctil i multimèdia, adaptant-se fàcilment a les necessitats dels seus usuaris. Així mateix promou la seva autonomia a través d'una agenda personalitzada.

Les persones amb trastorns de l'espectre autista (TEA) en moltes ocasions no només tenen més necessitats mèdiques que la resta sinó que presenten, a més, unes característiques particulars que fan que l'accés als serveis mèdics es converteixi en una experiència traumàtica. Moltes persones amb TEA tenen grans dificultats per comprendre i per anticipar situacions i contextos socials com són una prova o una visita mèdica, on la interacció metge-pacient és fonamental per al correcte diagnòstic i tractament de qualsevol malaltia.

Doctor TEA, programa promogut per la Fundación Orange i la Fundación para la Investigación Biomédica del Hospital Gregorio Marañón, pretén facilitar les visites mèdiques de les persones amb TEA a través de l'ús de les noves tecnologies, proporcionant informació als pacients amb TEA sobre les pràctiques mèdiques més freqüents perquè les puguin entendre i anticipar, així com proporcionar informació als metges sobre les característiques d'aquests pacients.

El projecte consisteix en el disseny d'un programa específic implantat en una plataforma web d'accés lliure i gratuït que permeti al pacient amb TEA, anticipar i entendre les visites i proves mèdiques que es realitzen en un hospital o un centre de salut a través, fonamentalment, de la visualització de seqüències d'animació i realitat virtual dels espais, dels professionals i dels procediments mèdics més freqüents i més difícils per a aquests pacients, així com de vídeos reals.

Aquesta eina és útil als tutors (familiars, terapeutes o personal de suport) per treballar amb la persona amb autisme per tal que es familiaritzi amb les pràctiques mèdiques a través d'alguns continguts descarregables i personalitzables. La Web ofereix, a més, informació mèdica útil a les famílies i professionals.

El disseny del programa se centra inicialment en aquells serveis d'especialitats i proves mèdiques més freqüentment demandats per la població TEA:

  1. Extracció de sang
  2. Electroencefalograma de son
  3. Ortopantomografia o radiografia panoràmica
  4. Visita a estomatologia
  5. Visita a oftalmologia

adapro és un processador de text gratuït orientat a persones amb dificultats d'aprenentatge com la dislèxia o un altre tipus de diversitat funcional com autisme. La seva interfície adaptada, transparent i configurable proporciona un entorn que inspira la seguretat suficient en l'usuari com per mantenir la seva atenció.

És un projecte FEDER de la Unió Europea emmarcat en el Programa de Cooperación Transnacional Açores-Madeira-Canarias (PCT-MAC). Està disponible en castellà, anglès i portuguès. Ha estat dissenyat per poder-se executar des d'un pen drive i sense instal·lació prèvia, sempre que Java estigui present en el sistema.

La seva plataforma ha estat disenyada per ITER, amb la col·laboració de SINPROMI.

Appyautism està dirigit a persones amb TEA, familiars i tots els professionals que es relacionin amb aquestes persones, oferint una selecció de les millors aplicacions per a ordinadors Windows i Mac, i de les millors apps per a dispositius Android, iOS i Windows Phone, així com un potent cercador per localitzar les millors apps per a cada persona.

Cada mes s'actualitza la llista amb les novetats, i s'inclou també referències a articles divulgatius i acadèmics sobre l'ocupació de totes aquestes tecnologies per a persones amb TEA. Tot això, amb un enfoc professional i assequible, i buscant guiar a tots sobre quina és la millor tecnologia disponible en cada moment.

Appyautism inclou una completa base de dades de més de 400 aplicacions per a Windows, Mac, Android, iOS i Windows Phone. El cercador de apps permet localitzar aquelles que més interessin segons diversos criteris de cerca que es pot utilitzar simultàniament: idiomes, tipus de dispositius, categoria (usos), edat de l'usuari, preu, etc...

Aquesta eina virtual ha estat fruit de la col·laboració de la Fundación Orange amb iAutism, una iniciativa sense ànim de lucre promoguda per familiars de persones amb TEA i professionals del sector que té per missió impulsar projectes per millorar la vida de les persones amb trastorn de l'espectre autista mitjançant l'ús de noves tecnologies.

Si visiteu habitualment aquesta pàgina, podreu conèixer les últimes apps que han aparegut.